Bij de ingang van een bepaald café in het centrum van Amsterdam hangt het volgende bordje:
Als je daar geen drankje koopt, mag je niet even gebruikmaken van het toilet. De uitbater begrijpt kennelijk niet dat je ook een potentiële of toekomstige klant moet zien als klant. Indien je iemand iets gratis geeft of gratis een dienst verleent, voelt diegene zich verplicht om iets terug te doen. Dat is het principe van wederkerigheid. De vrouw of man die gratis van het toilet gebruik mag maken, dus zonder een drankje te moeten kopen of voor het toiletbezoek te moeten betalen, zal een andere keer het café binnenlopen en iets bestellen. Ik vind dit bordje dermate klantonvriendelijk dat ik er nooit binnen zal stappen om iets te bestellen. Graag geef ik de uitbater daarom een gratis advies. Vervang dit klantonvriendelijke bordje zo spoedig mogelijk door:
IEDEREEN MAG HIER GRATIS GEBRUIKMAKEN VAN HET TOILET
Ik zat een keer te eten in het Ethiopische restaurant Addis Ababa aan de Overtoom 337 in Amsterdam. Een vrouw kwam binnen en vroeg of ze even naar het toilet mocht gaan. De eigenaar vond dat geen enkel probleem. Mijn complimenten aan restaurant Addis Ababa! Zo hoort het ook! Toen de vrouw even later weer wegging, bedankte ze de eigenaar en zei ze dat ze er zeker een keer zou komen eten.
Mijn oudste broer Henri Castermans ging bij leven en welzijn geregeld eten bij brasserie Keyzer aan de Van Baerlestraat 96 in Amsterdam, omdat hij dat een uitstekend restaurant vond. Vandaag rond 13.30 uur ging aldaar de klantvriendelijkheid testen. Ik stapte het restaurant binnen met een dichtgeknoopte jas, zodat het personeel wist dat ik geen gast was, maar een passant. Aan de dame achter de bar vroeg ik of ik even gebruik mocht maken van het toilet. Dat was geen enkel probleem, dat mocht. Voor de zekerheid vroeg ik nog of daar kosten aan verbonden waren omdat ik geen gast was. Nee, het kostte niets. Ik liep naar het herentoilet en keek er maar even rond, want ik hoefde helemaal niet een kleine of grote boodschap te doen. Daarna ging ik weer weg en bedankte en groette de bardame. Ze was zeer vriendelijk terug. Mijn complimenten aan brasserie Keyzer! Zo hoort het ook! Als ik er een keer in de buurt ben en een hapje wil gaan eten, waar denk je dat ik dan naartoe ga? Precies, dat bedoel ik nou.
Hetzelfde kan gezegd worden over inschrijfgeld of geld voor een proefles vragen. Inschrijfgeld vind ik klantonvriendelijke geldklopperij; zie hierover Inschrijfgeld is klantonvriendelijke geldklopperij en Inschrijfgeld is klantonvriendelijke geldklopperij (deel 2). En wie geld vraagt voor een proefles moet heel snel een goede verkooptraining gaan volgen. Of bovenstaande gratis informatie ter harte nemen …
PS Naar aanleiding van het bovenstaande bericht heeft de eigenaar van het Ethiopische restaurant Addis Ababa mij gemaild dat voorbijgangers inderdaad gratis gebruik mogen maken van zijn toilet, maar dat ze op vrijwillige basis iets in de collectebus van Stichting Wondem mogen stoppen, die in zijn restaurant staat. Zoals gezegd, is dat geheel vrijwillig, niemand is dus hiertoe verplicht.