Af en toe doe ik boodschappen bij Ekoplaza aan het Waterlandplein 130 in Amsterdam. De laatste tijd steeds minder, omdat de prijzen werkelijk de pan uit rijzen. Zo kostte een potje miso eerst 4 euro zoveel en momenteel € 9,69. Dat is een prijsstijging van zo’n 100%.
Ze verkopen er ook een bepaald brood, vegan haverkoek, voor maar liefst € 21,48. De eerste keer dat ik dit zag, dacht ik dat het om een foutieve prijsaanduiding moest gaan. Ik meldde dit aan de kassamedewerker, maar die verzekerde me dat de prijs van € 21,48 klopt. Mijn vraag waarom dit brood zo duur is terwijl het helemaal geen dure ingrediënten bevat, kon hij niet beantwoorden.
Ik vind dit een illuster voorbeeld van graaiflatie. Dit woord staat nog niet in de Dikke Van Dale, maar graaiflatie is inflatie door gegraai ofwel het exorbitant verhogen van de prijs zonder dat een bedrijf deze buitensporige prijsstijging kan rechtvaardigen. Het bedrijf maakt misbruik van de inflatie en verhoogt de prijs van een product of dienst alleen maar om meer winst te maken. Helaas grijpt dit fenomeen momenteel flink om zich heen.